start hier

reacties

Anderen aan het woord.

Reageren? Klik hier!

(7)
>

(7) Heidi Ekkerink-Wigger

ma, 23 juni 2014 21:26
email


Na het concept gelezen te hebben, rijst bij mij een vraag op: wat te doen met leerlingen, die dreigen te verdrinken in de keuze aan wat ze kunnen leren? Er zijn genoeg kinderen (m.n. hoogbegaafd), die verstarren, doordat ze geen keuze kunnen maken in wat ze willen leren, omdat er zoveel is, dat ze interesseert. Wat doet Open Space Onderwijs hiermee? Ben benieuwd naar de reactie(s).

(6) Lucille

vr, 2 augustus 2013 11:45


Van vele ideeën komt uiteindelijk een mooi concept op het juiste moment. En ook komen de juiste mensen bij elkaar zodat kwaliteiten gebundeld kunnen worden en er wel een idee uitgewerkt kan worden.
Ik las dat HartverwarmendWijs al gereageerd heeft!
Stichting N Verder sluit zich erbij aan.

Als het geweldige onderwijs wat er nu is, en wat nog meer de duimschroeven (financieel) aangedraaid krijgt), ALLE kinderen die recht op leren hebben iets te bieden had stonden er niet zoveel mensen op met initiatieven.

Het nadeel van het Leonardus Onderwijs is dat er met beperkten middelen, testen, bepaalt wordt hoe intelligent een kind is en daarmee ook bepalen welke kinderen er wel of niet mee kunnen doen in de Leonardus klassen of op die scholen.

Helaas soms worden de testen op het verkeerde moment afgenomen en mogelijk zijn deze testen (door mensen ontwikkeld) niet betrouwbaar. Maar dat zeggen we over een aantal jaren waarschijnlijk. Met een sorry voor al die kinderen die hunkeren naar anders en meer!

Laat je nooit afbakenen, in een hoek zetten, of je beperken tot nieuwe ontwikkelingen want dan ontwikkeld de mensheid niet en komen we ook niet tot nieuwe ontdekkingen.
http://www.basisuniversiteit.nl (ook super)

Ga door, verzin, ontdek, ontwikkel, doe het samen en ga ervoor. Niet geschoten is altijd mis. Ervaringsdeskundige mensen (ouders en kinderen) zijn goede leermeesters!

Je vraagtekens ergens bij hebben is legitiem. Iemand beledigen niet!

Succes met dit initiatief en steek vooral je nek uit.

(5) Indi Hondema

vr, 2 augustus 2013 11:43


Nu dat de tijd rijp lijkt te zijn om alles wat met het reguliere onderwijs te maken heeft, in vraag te stellen kunnen we toch alleen maar vernieuwend denken? Een probleem valt niet op het niveau van het probleem op te lossen zoals HB-er Eistein het al zei. En problemen zat in het reguliere onderwijs, tussen de 30-40.000 thuiszittende kinderen, zieke leerkrachten/docenten, steigend % zgn. ‘leer-en gedragsstoornissen’, steigende ontevredenheid over de CITO, bewuste cijferfraude in het VO (ik was erbij!) etc etc. Het systeem was ooit goed, en daar mogen we respect voor hebben, alleen: nu is het op.. Maurice de Hond (www.O4NT.nl, start van 12 Steve Jobscholen in NL!!!): ‘we leren de kinderen op te groeien in het verleden…’
Uit deze problemen ben ik een landelijk netwerk gestart om iedereen met elkaar te verbinden die voelt dat het onderwijs een nieuwe impuls nodig heeft. We weten wat er speelt! Ook het reguliere vraagt meer en meer om andere ziens- en scholingswijzen. De kinderombudsman stelt dat de leerplicht zo eng is dat daarom veel kinderen thuis zitten en wil ons weer bewust maken van leerRECHT! HARTverwarmendWijs is van ons allemaal en iedereen is welkom zijn ideeen, visies, feiten, activiteiten etc aan te dragen. Meld je aan als co-creator: http://www.hartverwarmendwijs.nl

HARTegroet Indi

(4) Johan van Hagen

vr, 2 augustus 2013 11:42


Hallo Willem,
Ik ben blij met de vele positieve reacties op jouw initiatief. Je hebt eerder de vergelijking getrokken tussen het Boxschool-concept en een advies dat vanuit een groep begaafdenexperts aan het Ministerie van Onderwijs is gegeven. Ik heb vanuit TopPlAn deelgenomen aan deze groep. De uitkomst was gelijk aan het principe van de Boxschool, namelijk een niet onderbroken leerlijn gedurende PO en VO.
Ik steun de gedachte dan ook volledig. Toch heb ik een hard hoofd in de werkbaarheid van het concept. Niet om het concept maar vanwege de grote afwijking die het heeft met de omgeving. Om de school geaccepteerd te krijgen zal je moeten voldoen aan de eisen van het ministerie en de inspectie. Het beleid, het waarderingskader en daarmee de inspectie zijn in lijn met de inrichting van het reguliere onderwijs. Er zal dan ook gemeten worden in hoeverre je met de Boxschool aan die eisen voldoet terwijl je een geheel ander concept hebt.
Om die reden geef ik er zelf de voorkeur aan om daaraan te werken. We zijn met het TopPlAn in contact getreden met het Ministerie en de Onderwijsinspectie om stappen te kunnen maken waarmee we de onderwijsomgeving (beleid en inspectie) zodanig kunnen veranderen dat ook (of misschien wel juist) jouw Boxschool daar binnen past.
Hopelijk komen onze wegen op enig moment bij elkaar.

(3) Moeder

vr, 2 augustus 2013 11:41


Hallo allemaal,
ik vind het een fantastisch idee. Volgens mij is dit ook een idee waar Willem juist al heel lang aan werkt. Ik hoop dat het erdoor komt. In Middelburg was er nl ook Leonardo-onderwijs, nu kost dat 850 euro per jaar per kind. Beetje jammer he! Tuurlijk kan dat ook best mooi zijn, maar de box-school zou veel mooier zijn. Lekker doorleren, een mooi diploma halen en dat tussen gelijkgestemden. Een bachelor halen voor je 18e! Super en dat in je eigen stad of in elk geval in de buurt! Ga zo door Willem! Ik hoop dat er snel Boxscholen komen en dan graag ook 1 in Zeeland!

>



 Naam *


 E-mail


 Website


 Bericht *

* Verplicht

Anti-spam maatregel
Gelieve de tekst/cijfer-combinatie in het veld in te geven.
captcha




/